GRY, KARTY, PUZZLE

    Historia mówi wiele o grach i zabawach dziecięcych. W starożytności popularną zabawą dla dzieci było żonglowanie skórzaną piłką, wypchaną ziarnem, walki drewnianymi mieczami, czy gra w kości. Modne w tamtych czasach były też „biegi kolanowe” (nie odrywając położonych dłoni z kolan).

    Epoka renesansu to już zabawki w bardziej zaawansowanej...

    Historia mówi wiele o grach i zabawach dziecięcych. W starożytności popularną zabawą dla dzieci było żonglowanie skórzaną piłką, wypchaną ziarnem, walki drewnianymi mieczami, czy gra w kości. Modne w tamtych czasach były też „biegi kolanowe” (nie odrywając położonych dłoni z kolan).

    Epoka renesansu to już zabawki w bardziej zaawansowanej formie. Były to drewniane bąki, gdzie cała zabawa polegała na umieszczeniu patyka w górnym otworze lub na podcinaniu owego bąka stojącego na ziemi. Popularne były także szklane kulki.

    Wincenty Kadłubek w „Kronice polskiej” przywołuje regulamin Kolegium w Narbonie z 1379 roku, który mówi, że Kościół potępiał gry w każdej postaci: „W domu nikt nie ma prawa grać w piłkę, ani w crosse [rodzaj hokeja], ani w inne niebezpieczne zabawy pod karą sześciu denarów…”

Puzzle / gry planszowe

    W 1767 roku, Brytyjczyk John Spilsbury wymyślił puzzle, mające na celu pomóc dziewczynkom i chłopcom w nauce geografii. Puzzle przedstawiały mapę świata, uczyły nazw stolic europejskich oraz ich położenie. Popularne były także karty do gry, dzięki którym dzieci uczyły się alfabetu.

    Najstarszą grę planszową odkopano w Królewskich grobowcach w Ur, leżącego nieopodal Bagdadu, w około 2600 roku p.n.e. był to komplet plansz, zawierający po 7 pionków jasnych i ciemnych oraz komplet 6 kostek w kształcie miniaturowych piramidek.

    Niewątpliwie do słynnych gier należą także szachy. Stara perska legenda głosi historię ich powstania. Pewien mędrzec Sissa Nassir, na polecenie króla miał wymyślić grę, która reprezentowałaby takie wartości jak rozwaga, staranność, przezorność i mądrość. Gdy król zobaczył szachy, zachwycił się nimi. Mędrzec w podziękowaniu zażyczył sobie tyle ziaren zboża, ile wyznaczy szachownica. Na pierwszym polu jedno ziarno, na następnych ziarno mnożone przez dwa. Królowi życzenie wydawało się dość skromne, lecz, gdy jego mędrcy policzyli ile ziaren wyznacza szachownica, król zrozumiał, że życzenie nie jest do spełnienia. Ziaren było 18 446 744 073 709 551 615, czyli taka ilość zboża, która kilkakrotnie przewyższa zbiory całej ziemi.

Więcej

GRY, KARTY, PUZZLE  Tu jest 1854 produktów

na strone
Pokazano 1 - 51 z 1854 przedmiotów
Pokazano 1 - 51 z 1854 przedmiotów

GRY, KARTY, PUZZLE

Katalog

Włączone filtry:
    Rozmiary